💥 انواع اشتباهات در دیکته
شما والدین و آموزگاران عزیز با مشاهده چند نمونه دیکته دانش آموز ،می توانید به راحتی نوع اشتباهات دیکته دانش آموز را مشخص کرده و تمرینات لازم را انجام داده و دیکته دانش آموزان خود را بهبود بخشید.
🔶ضعف حافظه دیداری: نوشتن “من زور “به جای منظور / سابون به جای صابون
🔶دقت دیداری :نوشتن” ننهفته” به جای….” نهفته “/ زود…. دوز/ دوش ….. دوس
🔶توالی دیداری :به جای” دارد” می نویسد….دادر / آرزو….. آزرو
🔶حساسیت شنوایی :نوشتن ” مسباک” به جای مسواک / ببینم به جای ببیند.
🔶ضعف حافظه شنوایی : جا انداختن کلمه در جملاتی که شنیده و باید دیکته آن را بنویسد.
🔶وارونه نویسی : بابا…. را وارونه بنویسد.(مثل توی اینه به ان نگاه می کنید)
🔶آموزشی : نوشتن “می گوفت ” به جای می گفت /”تجربها به جای تجربه ها.
آموزشی،منطور این است که دانش آموز در کلاس به خوبی آموزش ندیده یا خوب یاد نگرفته است و احتیاج به آموزش مجدد کلمات و دستور کلمات و… دارد.
🔶قرینه نویسی : به جای ” راضی” ….. یضار می نویسد.
هرکدام از این اختلالات نیاز به تمرین ویژه ای دارند تادرمان شوند.
سرزنش و گفتن دقت کن, حواست کجاست, بی دقت, تنبل و….. اصلا دردی از او دوا نمیکند
🙏